Monoskop

26. duben 2012 | 14.00 |

Zcela přesně je slovo monoskop označením speciální elektronky, která sloužila jako generátor televizního kontrolního obrazce. Poté, co tato elektronka přestala být používána, ujalo se v češtině nesprávně toto slovo pro samotný kontrolní obrazec, ať již snímaný kamerou z papírové předlohy nebo generovaný jiným zařízením. Ve většině jiných jazyků se pro kontrolní obrazec slovo "monoskop" nepoužívá. V dalším textu bude nicméně operováno s jeho vžitým významem.

Monoskop slouží k nastavení televizní kamery, TV monitoru a televizního přijímače. Pomocí monoskopu se kontroluje rozlišovací schopnost, jas, kontrast, geometrické zkreslení, přesnost synchronizace atd.

Staré televizory osazené elektronkami bez elektroniky, která zajišťuje vyrovnávání geometrie obrazu, bylo nutno po zapnutí seřídit a toto seřízení několikrát zopakovat v průběhu sledování programu.

V Československu začala televize pravidelně vysílat v roce 1953. Z této doby je první monoskop s nápisem "ČS. TELEVISE". Později byl tento nápis nahrazen nápisem "ČESKOSLOVENSKO" a obrazec byl mírně změněn.

Dnes již televize monoskop nevysílají – televize vysílá nepřetržitě 24 hodin a nové televizní přijímače nepotřebují složité nastavování. Opravny TV a opraváři mají dnes svůj vlastní elektronický generátor monoskopu.

Černobílý monoskop obsahuje škálu od bílé k černé tedy např. 0 % černé, 25 % černé, 50 % černé, 75 % černé a 100 % černé. Dále jsou zde geometrické obrazce (kružnice, čtvercová síť), sbíhající se úsečky pro kontrolu vertikálního a horizontálního rozlišení. Zvukový doprovod pro monoskop obsahoval tón o kmitočtu 1 kHz nebo běžné rozhlasové vysílání (např. u monoskopu Československé televize to byl program stanice Hvězda Československého rozhlasu).

Moderní barevný monoskop navíc obsahuje všechny základní barevné složky RGB (Red - červená, Green - Zelená a Blue - modrá), a doplňkové barvy CMY (Cyan - azurová, Magenta - purpurová, Yellow - žlutá). Barevný monoskop také obsahuje barevné přechody a dále obsahuje tzv. "pleťovou" barvu pro správné nastavení barevné sytosti. Síť v obrazci monoskopu sloužila k nastavení konvergence paprsků a byla jedním z nejpoužívanějších elementů kontrolního obrazce. Modré a červené klíny sloužily k vyrovnání pracovních bodů diskriminátorů a doladění úrovně černé. Nehledě na zdánlivou jednoduchost představovaly monoskopy zcela komplexní nástroj pro velmi přesné naladění obrazové části televizního přijímače.

Soubor:Telefunken FuBK.jpg

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Komentáře

 zatím nebyl vložen žádný komentář